Klageadgang
Vil du klage på et vedtak eller en avgjørelse fra DEKSA? Her finner du informasjon om hva du kan klage på og hvordan du går frem.
-
Når DEKSA treffer en beslutning som gjelder rettigheter eller plikter for én eller flere bestemte personer, kalles avgjørelsen et enkeltvedtak.
Du kan klage på et enkeltvedtak hvis du:
- Er part i saken, eller
- Har en annen rettslig interesse i saken (rettslig klageinteresse)
-
- avslag på søknad om eksportlisens
- avslag på søknad om dispensasjon etter sanksjonsregelverket
- avslag på søknad om unntak fra sanksjonsregelverket
- avvisning av en sak og (delvis) avslag av krav om innsyn
Forvaltningsloven har regler for hvordan DEKSA behandler saker. Hvis du ønsker å klage på et vedtak fra DEKSA, behandles klagen i to trinn:
- Først av DEKSA: klagen må først sendes til DEKSA, som fattet vedtaket. Dette gir DEKSA mulighet til å vurdere saken på nytt.
- Deretter av Utenriksdepartementet: Hvis DEKSA ikke gir deg medhold (endrer vedtaket), sendes klagen videre til Utenriksdepartementet for en endelig avgjørelse.
-
Når du/dere skriver klagen, er det viktig å:
- Huske på at klagefristen er tre uker etter at du mottok vedtaket
- Beskrive hva du klager på
- Forklare hvorfor du er uenig i vedtaket
- Oppgi hvilke endringer du ønsker
- Undertegne klagen
-
Sanksjoner:
Klage som gjelder sanksjonsområdet sendes på e-post til: post@deksa.no.
Vi anbefaler at du unngår å sende sensitive opplysninger på e-post.
Du kan også sende klagen til vår postadresse:
Direktoratet for eksportkontroll og sanksjoner
Postboks 8038 Dep
0030 OsloEksportkontroll:
Klage som gjelder eksportkontroll kan sendes via i E-lisens. Du logger inn via Min Side.