Hopp til innhold

Klageadgang

Vil du klage på et vedtak eller en avgjørelse fra DEKSA? Her finner du informasjon om hva du kan klage på og hvordan du går frem.

  • Når DEKSA treffer en beslutning som gjelder rettigheter eller plikter for én eller flere bestemte personer, kalles avgjørelsen et enkeltvedtak.

    Du kan klage på et enkeltvedtak hvis du:

    • Er part i saken, eller
    • Har en annen rettslig interesse i saken (rettslig klageinteresse)
    • avslag på søknad om eksportlisens
    • avslag på søknad om dispensasjon etter sanksjonsregelverket
    • avslag på søknad om unntak fra sanksjonsregelverket
    • avvisning av en sak og (delvis) avslag av krav om innsyn

    Forvaltningsloven har regler for hvordan DEKSA behandler saker. Hvis du ønsker å klage på et vedtak fra DEKSA, behandles klagen i to trinn:

    1. Først av DEKSA: klagen må først sendes til DEKSA, som fattet vedtaket. Dette gir DEKSA mulighet til å vurdere saken på nytt.
    2. Deretter av Utenriksdepartementet: Hvis DEKSA ikke gir deg medhold (endrer vedtaket), sendes klagen videre til Utenriksdepartementet for en endelig avgjørelse.
  • Når du/dere skriver klagen, er det viktig å:

    • Huske på at klagefristen er tre uker etter at du mottok vedtaket
    • Beskrive hva du klager på
    • Forklare hvorfor du er uenig i vedtaket
    • Oppgi hvilke endringer du ønsker
    • Undertegne klagen
  • Sanksjoner:

    Klage som gjelder sanksjonsområdet sendes på e-post til: post@deksa.no.

    Vi anbefaler at du unngår å sende sensitive opplysninger på e-post.

    Du kan også sende klagen til vår postadresse:

    Direktoratet for eksportkontroll og sanksjoner
    Postboks 8038 Dep
    0030 Oslo

     

    Eksportkontroll:

    Klage som gjelder eksportkontroll kan sendes via i E-lisens. Du logger inn via Min Side.