Klageadgang
Vil du klage på et vedtak eller en avgjørelse fra DEKSA? Her finner du informasjon om hva du kan klage på og hvordan du går frem.
Hvem kan klage?
Når DEKSA treffer en beslutning som gjelder rettigheter eller plikter for én eller flere bestemte personer, kalles avgjørelsen et enkeltvedtak.
Du kan klage på et enkeltvedtak hvis du:
- Er part i saken, eller
- Har en annen rettslig interesse i saken (rettslig klageinteresse)
Hva kan du klage på?
Du kan klage på avslag om eksportlisens, avslag på søknad om dispensasjon etter sanksjonsregelverket, avslag på søknad om unntak fra sanksjonsregelverket, avvisning av en sak og (delvis) avslag av krav om innsyn.
Forvaltningsloven har regler for hvordan DEKSA behandler saker. Hvis du ønsker å klage på et vedtak fra DEKSA, behandles klagen i to trinn:
- Først av DEKSA: klagen må først sendes til DEKSA, som fattet vedtaket. Dette gir DEKSA mulighet til å vurdere saken på nytt.
- Deretter av Utenriksdepartementet: Hvis DEKSA ikke gir deg medhold (endrer vedtaket), sendes klagen videre til Utenriksdepartementet for en endelig avgjørelse.
Hva må være med i en klage?
Når du/dere skriver klagen, er det viktig å:
- Huske på at klagefristen er tre uker etter at du mottok vedtaket
- Beskrive hva du klager på
- Forklare hvorfor du er uenig i vedtaket
- Oppgi hvilke endringer du ønsker
- Undertegne klagen
Hvor skal klagen sendes?
Sanksjoner:
Klage som gjelder sanksjonsområdet sendes på e-post til: post@deksa.no.
Vi anbefaler at du unngår å sende sensitive opplysninger på e-post.
Du kan også sende klagen til vår postadresse:
Direktoratet for eksportkontroll og sanksjoner
Postboks 8038 Dep
0030 Oslo
Eksportkontroll:
Klage som gjelder eksportkontroll kan sendes via i E-lisens. Du logger inn via Min Side.