Frys av formuesgoder
Nedenfor finner du veiledning fra DEKSA som spesielt tar for seg frystiltak av formuesgoder. Hvem har ansvaret, hvordan frys skal gjøres og om rapporteringsplikten.
De økonomiske frystiltakene i sanksjonsforskriftene innebærer en plikt til å fryse både penger og formuesgoder som tilhører, eies, innehas eller kontrolleres av listeførte. En plikter også å ikke stille penger og formuesgoder, direkte eller indirekte, til rådighet for listeførte.
Med «listeførte» i denne veiledningen menes personer, enheter og organer som er omfattet av frysforpliktelsene i noen av de norske sanksjonsforskriftene. Frysforpliktelsene gjelder også overfor selskaper og virksomheter som eies eller kontrolleres av listeførte.
Formuesgoder omfatter alle typer aktiva, materielle eller immaterielle fast eiendom eller løsøre, som ikke er penger, men som kan benyttes til å skaffe penger, varer eller tjenester. Eksempler er smykker, malerier og verktøy.
Veiledningen i det følgende begrenses mot større materielle goder som f.eks. fartøy eller boliger, som også er underlagt frysforpliktelser, men som det i praksis ikke er mulig for enhver å håndtere uten videre. Har man informasjon om slike formuesgoder, kan det sendes til DEKSA. Kontaktinformasjon finner du her.
Frysbestemmelsene kan være ulikt formulert i de ulike sanksjonsforskriftene. Det er det gjeldende regelverket som til enhver tid er bestemmende for aktørers rettigheter og plikter.
For generell veiledning om frysbestemmelsene se her.
Veiledning for frys av formuesgoder
-
Plikten til å fryse formuesgoder som tilhører listeførte gjelder for enhver som besitter eller på annen måte har slike formuesgoder til rådighet. Dette kan eksempelvis omfatte privatpersoner, virksomheter, offentlige myndigheter, m.fl. Dersom det foreligger mistanke eller indikasjoner på at man besitter eller har rådighet over formuesgoder som tilhører en listeført, forventes det at disse fryses uten ugrunnet opphold
-
Plikten til å fryse formuesgoder innebærer at man plikter å forhindre at formuesgoder på noen måte benyttes til å skaffe penger eller tjenester, for eksempel ved salg, leie eller pantsetting. For løsøre vil dette i praksis innebære at tingen forblir der den er og ikke stilles til rådighet før den listeførte. Har man for eksempel varer tilhørende en listeført på lager, vil disse i utgangspunktet måtte forbli der og kan ikke utleveres til den listeførte.
Frys av formuesgoder påvirker ikke det juridiske eierskapet til midlene, og formålet med frys er ikke at disse midlene skal inndras. Sanksjonsregelverket gir ikke grunnlag for å avhende eller destruere formuesgoder som er fryst.
-
Eventuelle kostnader som påløper i forbindelse med frys av formuesgoder, for eksempel utgifter knyttet til lagring eller sikring mot skade, må søkes dekket av den listeførte. DEKSA kan gi tillatelse til unntak fra frysbestemmelsene for midler som utelukkende skal gå til betaling av avgifter og administrasjonsgebyr for rutinemessig oppbevaring eller forvaltning av frosne penger eller formuesgoder.
Dersom det forut for datoen for listeføring (før eier av varene ble underlagt sanksjoner), er inngått en kontrakt med den listeførte om lagerhold av varer, kan DEKSA på nærmere vilkår også gi tillatelse til unntak fra frysbestemmelsene for betalinger av beløp som er forfalt, altså lagerleie i henhold til kontrakt. Det er en forutsetning at betalingen ikke innebærer at penger eller formuesgoder stilles til rådighet, direkte eller indirekte, eller til fordel for de listeførte personene eller enhetene.
Unntakene som nevnt over forutsetter søknad til DEKSA fra den listeførte eller den som har kostnader knyttet til lagring. I en søknad bør all relevant dokumentasjon vedlegges, som f.eks. kontrakt eller faktura/prisliste.
-
Formuesgoder er definert som alle typer aktiva, materielle eller immaterielle, fast eiendom eller løsøre, som ikke er penger, men som kan benyttes til å skaffe penger, varer eller tjenester. Varer uten noen form for økonomisk verdi (søppel/avfall), er ikke å regne som formuesgoder, og er dermed ikke omfattet av frysforpliktelsen.
Avhending/destruksjon av søppel må imidlertid ikke være i strid med forbudet mot å stille penger eller formuesgoder til rådighet for den listeførte, for eksempel i form av vrakpant.
Dersom destruksjon av varer medfører kostnader som den listeførte er villig til å dekke, kan det søkes om dispensasjon fra frysforpliktelsene for betaling av dette.
-
Varer som ikke er levert til en listeført person eller enheter, dvs. varer som er bestilt, men hvor salget ikke er gjennomført i form av at det ikke er foretatt betaling eller varene er overlevert til den listeførte, omfattes ikke av plikten til å fryse formuesgoder, da de ikke eies av eller tilhører den listeførte. Slike varer kan leveres tilbake til leverandør/selger. Øvrige sanksjonsbestemmelser må overholdes.
-
Den som fryser penger eller formuesgoder skal i henhold til sanksjonsregelverket underrette DEKSA om dette. Se utfyllende informasjon om rapporteringsforpliktelser i pkt. 6 i del I av frysveilederen.
Fristen for å rapportere er i utgangspunktet «omgående». Dette betyr i praksis innen to uker etter at man har mottatt eller blitt kjent at man er i besittelse av formuesgoder som tilhører listeførte.
Det er ikke utarbeidet et eget skjema for rapportering ved frys av formuesgoder. Det generelle skjemaet for frys av midler kan benyttes så langt det anses hensiktsmessig. Rapporteringen skal inneholde informasjon om:
- Navn og kontaktinformasjon for avsender
- Navnet på den fysiske eller juridiske personen frysing gjelder
- Hjemmelsgrunnlag (sanksjonsforskrift og bestemmelse)
- Dato for frysing
- En spesifisering av hva som er frosset, herunder mengde
-
Når det gjelder visse typer formuesgoder, som for eksempel fisk, kan langvarig lagring medføre forringelse av varene. I slike tilfeller kan det inngis søknad om dispensasjon fra frysbestemmelsene. Se nærmere om hvordan man søker om dispensasjon her: Kontakt – DEKSA