Hopp til innhold

18. sanksjonspakke innført – mer informasjon om tiltakene

Nyhet | 28.10.2025

Norge har innført en ny omfattende sanksjonspakke mot Russland i norsk rett. Pakken retter seg mot mange ulike sektorer, herunder energi, finans og handel.

I tillegg innføres det nye sanksjoner rettet mot skyggeflåten og omgåelse. Du finner mer informasjon om flere av de nye sanksjonene lenger nede på denne siden. 

Les Utenriksdepartementets pressemelding her.

Oppdatert forskrift 

Oppdatert forskriftstekst med de fullstendige endringene er tilgjengelig på regjeringens nettsider. Forskriftsendringene trer i kraft straks, og publiseres på Lovdata. 

DEKSA oppfordrer alle til å sette seg godt inn i hva de nye sanksjonene og sanksjonsregelverket innebærer for seg og sin virksomhet.  

Mer informasjon om de nye sanksjonene

  • Den nye sanksjonspakke omfatter listeføring av 14 personer under reiserestriksjoner og økonomiske frystiltak og 41 enheter under økonomiske frystiltak. Dette inkluderer blant annet personer og enheter som er involvert i den russiske skyggeflåten, inkludert en kaptein på et skyggeflåtefartøyListeføringene er allerede gjennomført i norsk rett. 

  • I 18. sanksjonspakke er 105 nye fartøy listeført i vedlegg XLII på bakgrunn av tilknytning til skyggeflåten. Fartøyene underlegges blant annet havne- og tjenesteforbud i medhold av sanksjonsforskrift Ukraina § 19ac. I tillegg fjernes tre fartøyer (LNG-tankere) fra listen over sanksjonerte fartøy i vedlegg XLII.  

    DEKSA har utviklet en egen veileder om «skyggeflåten» og sanksjoner i maritim sektor som blant annet beskriver forbudene i § 19ac nærmere. Veilederen er tilgjengelig her.  

  • Det innføres et transaksjonsforbud i forbindelse med naturgassrørledningene Nord Stream 1 og 2 i ny § 8cg med hensyn til ferdigstillelse, drift, vedlikehold eller bruk av rørledningene. I tillegg er det forbudt direkte eller indirekte å delta i transaksjoner i forbindelse med finansiering av ferdigstillelse, drift eller bruk av rørledningene. Det fastsettes samtidig unntak for transaksjoner som er strengt nødvendige for omgående hindring eller begrensning av en hendelse som kan få alvorlige og betydelige følger for menneskers helse og sikkerhet, sjøtransport eller miljøet, eller som respons ved naturkatastrofer. DEKSA skal varsles innen to uker etter at en slik transaksjon er gjennomført. DEKSA kan også gi tillatelse til unntak hvis vilkårene for dette er oppfylt. 

    Det innføres også forbud mot kjøp, import eller overføring av petroleumsprodukter fra tredjeland av råolje med opprinnelse i Russland i ny § 17 ja, etter en overgangsperiode på seks måneder. I utgangspunktet må importører, på importtidspunktet, framlegge dokumentasjon på opprinnelsesland for råoljen som ble brukt til raffinering av produktet. Et unntak fra dette dokumentasjonskravet gjelder for produkter som er importert fra EU eller partnerland som oppført i vedlegg LI (Canada, Storbritannia, USA og Sveits). Dette er land som anvender restriktive tiltak på import av råolje og petroleumsprodukter som i det vesentlige tilsvarer EUs og Norges sanksjoner. Videre skal petroleumsprodukter som er importert fra tredjeland som var nettoeksportører av råolje i det foregående kalenderåret, anses som fremstilt av innenlandsk råolje, og ikke av råolje med russisk opprinnelse, med mindre DEKSA har rimelig grunn til å anta at produktene er fremstilt av russisk råolje. EU har utarbeidet detaljert veiledning om forbudet, inkludert hvilke krav som stilles til dokumentasjon og en oversikt over land som anses som nettoeksportører av råolje i det foregående kalenderåret, tilgjengelig her: Frequently asked questions on restrictions on import ban on refined products obtained from Russian crude oil concerning sanctions adopted following Russia’s military aggression against Ukraine. Det er også forbudt å yte faglig eller finansiell bistand mv. i tilknytning til forbudet. 

    Et viktig tiltak i 18. sanksjonspakke er at pristaket på russisk olje senkes fra 60 USD til 47,6 USD. Norge vedtok å senke oljepristaket 5. september 2025, mer informasjon om dette er tilgjengelig her: Norge senker pristaket på russisk olje – regjeringen.no 

  • Forbudet mot å yte spesialiserte finansielle meldingstjenester til russiske banker, som oppført i vedlegg XV, utvides til et transaksjonsforbud (§ 8k). Det er forbudt å direkte eller indirekte å delta i transaksjoner med bankene oppført i vedlegg XV eller juridiske personer etablert i Russland hvis eiendomsrettigheter direkte eller indirekte er mer enn 50 % eid av disse bankene. Forbudet vil gjelde for ytterligere 22 russiske banker, i tillegg til de 23 bankene som allerede var underlagt det tidligere forbudet i vedlegg XV. Det innføres også noen spesifikke unntak og mulighet for å søke om tillatelse fra DEKSA i visse tilfeller.  

    Det innføres forbud i ny § 8ch mot å direkte eller indirekte delta i transaksjoner med Det russiske fond for direkteinvesteringer (RDIF), juridiske personer som eies eller kontrolleres av Det russiske fond for direkteinvesteringer og juridiske personer oppført i vedlegg XLIX og L som fondet har investert i eller institusjoner som støtter dem mv. Fire russiske selskaper som Det russiske fondet for direkteinvesteringer har investert i, oppføres i vedlegg XLIX og underlegges transaksjonsforbud på dette grunnlaget. DEKSA kan gi tillatelse til unntak hvis vilkårene for dette er oppfylt.  

    Terskelen for å ilegge sanksjoner mot juridiske personer etablert utenfor Russland som bruker SPFS (System for Transfer of Financial Messages) eller tilsvarende finansielle meldingstjenester som er opprettet av Russlands sentralbank eller den russiske staten senkes (se § 8cd). Tidligere måtte det påvises at SPFS ble brukt for å omgå forbudene i forskriften, men nå er tilknytningen til SPFS tilstrekkelig til at banker kan oppføres i vedlegget og underlegges transaksjonsforbud i fremtidige sanksjonspakker.  

    Transaksjonsforbudet i sanksjonsforskrift Ukraina § 8ce utvides til å omfatte finans- og kredittinstitusjoner og kryptotjenestetilbydere, oppført i vedlegg XLV, som gjennom sine handlinger vesentlig motvirker formålet med sanksjonene eller støtter Russlands angrepskrig mot Ukraina. To aktører oppføres i vedlegg XLV på bakgrunn av at de har bidratt til å omgå sanksjonene. Det vil være forbudt å delta i transaksjoner med disse enhetene. 

  • Det innføres eksportbegrensninger og -forbud på flere varer i 18. sanksjonspakke. Dette inkluderer blant annet at listen over varer som bidrar til å styrke Russlands militære og teknologiske kapasitet eller til å utvikle forsvars- og sikkerhetssektoren utvides med varer til utvikling og produksjon av russiske militærsystemer, som CNC-maskiner og kjemiske bestanddeler til drivstoff (som oppført i vedlegg IX). Disse er underlagt eksportforbud til Russland etter § 16a.  

    Det innføres også restriksjoner på varer som kan bidra til å forbedre Russlands industrielle kapasitet, inkludert maskiner, kjemikalier, noen typer metaller og plast (vedlegg XXIII). I tillegg utvides det eksisterende transittforbudet via russisk territorium i § 17i andre ledd til å omfatte utvalgte økonomisk kritiske varer som brukes til konstruksjon og transport (vedlegg XXXVII). Dette innebærer at disse varene ikke lenger kan transitteres gjennom Russlands territorium når de skal eksporteres til tredjeland. 

    Videre legges 26 enheter til på listen i vedlegg VI over fysiske og juridiske personer som støtter Russlands militærindustrielle kompleks og som dermed underlegges eksportforbud for varer omfattet av §§ 16 og 16a (§ 16b).  

  • Det innføres en ny «catch-all»-bestemmelse som gir grunnlag for at Direktoratet for eksportkontroll og sanksjoner kan kreve tillatelse for eksport av varer som oppført i vedlegg IX til tredjeland, forutsatt at eksportøren har blitt informert om at det er risiko for avledning til Russland eller en russisk sluttbruker (§ 16a tredje ledd). Det understrekes at forbudet mot indirekte eksport gjelder uavhengig av om DEKSA utløser krav om tillatelse. Formålet er ikke å innføre en ny generell restriksjon, men å innføre et effektivt og forholdsmessig verktøy for å undersøke og forhindre mulig omgåelse av de restriktive tiltakene, samtidig som det sikres en harmonisert tolkning og forutberegnelighet for eksportører. 

    Det vil i utgangspunktet ikke være aktuelt å utløse kravet om tillatelse på generelt grunnlag eller i et stort antall saker, men endringene innebærer at dersom DEKSA har troverdig informasjon om at produkter i vedlegg IX som eksporteres til tredjeland kan ende opp i Russland, kan DEKSA informere eksportøren om dette og samtidig utløse krav om tillatelse.  

  • I tillegg til tiltakene nevnt over, innføres følgende tiltak i 18. sanksjonspakke: 

    • Ny definisjon av «partnerland for import av petroleumsprodukter» i § 2 bokstav ll. 
    • Nytt unntak fra forbudet mot transaksjoner med juridiske personer oppført i vedlegg XIX mv. i § 8ca trettende ledd. 
    • Nye unntak fra forbudet mot å delta i transaksjoner med visse havner og sluser eller flyplasser i § 8cf. 
    • Bestemmelsene i § 15 om forbud mot eksport, import mv. av forsvarsrelaterte varer og § 18 om restriksjoner på faglig bistand og finansiering knyttet til slike varer slås sammen i ny § 15. Det innføres noen nye unntak i tillegg til at det gjøres noen justeringer av eksisterende unntak, med krav om tillatelse fra DEKSA  
    • Nytt unntak fra forbudet mot å kjøpe, importere eller overføre flytende naturgass som ikke er tilkoblet det sammenkoblede naturgassystemet (§ 17ad). 
    • Innføring av flere grunnlag for å søke DEKSA unntak fra forbudet mot eksport mv. av varer som kan bidra til å forbedre Russlands industrielle kapasitet i § 17i. I tillegg innføres egne regler om overgangsperioder for varer oppført i nye vedlegg XXIIIE og XXIIIF. 
    • Et unntak fra det eksisterende forbudet mot kjøp, import mv. av råolje eller petroleumsprodukter i § 17j skal ikke lenger anvendes i Tsjekkia.   
    • Nytt forbud i § 19c mot å selge, overføre og eksportere mv. programvaresystemer med visse bruksområder innen bank- og finanssektoren, som oppført i vedlegg XXXIX. 
    • Nye bestemmelser om statlige plikter i forbindelse med tvisteløsningsmekanismer i relasjon til bilaterale investeringsavtaler.  
  • DEKSAs veileder om sanksjonene mot Russland er oppdatert etter endringene, og tilgjengelig her: Sanksjoner mot Russland – DEKSA.   

    Har du fortsatt spørsmål til regelverket, kan du ta kontakt med DEKSA. Kontaktinfo finner du her: Kontakt – DEKSA.